Een nieuw skûtsje voor Langweer

Langweer heeft, mede door de veranderingen in de SKS-zeilformule, de afgelopen jaren weinig succes gekend in de SKS-competitie. Na de competitie van 2019 werd besloten uit te kijken naar een ander skûtsje. Een goed schip ligt echter niet voor het oprapen en bovendien zijn er altijd meer eigenarencommissies op zoek naar een beter skûtsje. Het telefoontje van Jelle Talsma, waarin hij De Jonge Jan aanbood aan Langweer, kwam dan ook als een zeer aangename verrassing. Op 13 januari 2020 werd De Jonge Jan officieel overgedragen aan Langweer.

Het skûtsje De Jonge Jan is dus vanaf seizoen 2020 het SKS-wedstrijdskûtsje van Langweer. 

Historie

Het schip werd in 1911 gebouwd onder leiding van meesterbouwer Bouke Roorda van de beroemde ‘Piipster’ werf in Drachten.Vanaf de bouw heeft eigenaar en schipper Sytze Sytema meegedaan aan wedstrijden en al in 1912 en 1913 won het schip veel prijzen. Uiteraard was het vervoeren van lading de hoofdfunctie van het skûtsje, maar het winnen van wedstrijden zorgde voor een leuke bijverdienste. In 1952 en 1953 werd het schip SKS-kampioen. Na de dood van Sytze Sytema bleef De Jonge Jan tot eind 1962 naast wedstrijdskûtsje in gebruik als vrachtschip en woonruimte van zoon en dochter Jan en Jeltje Sytema. In 1965 werd het schip door Jeltje verkocht aan de SKS commissie van Earnewâld.

Nadat De Jonge Jan met wisselend succes respectievelijk uitkwam in de SKS voor Earnewâld, in de IFKS met Lodewijk Meeter en weer in de SKS voor Langweer, kwam het skûtsje in 2006 in handen van scheepsbouwer Jelle Talsma uit Warten, die het schip in zijn oude glorie herstelde en er vervolgens historie mee schreef in de IFKS. Nadat hij zich terugtrok uit de IFKS-competitie, besloot hij het skûtsje aan te bieden aan de eigenarencommissie van Langweer.

Aanpassen aan SKS

Dit voorjaar worden enige aanpassingen aan het schip gedaan, waardoor het weer aan alle regels van de SKS voldoet. Ook zullen de mast, giek en gaffel worden vernieuwd en worden de zeilen vervangen door een nieuwe set. Daarnaast wordt het schip geschilderd. In de komende jaren zal het skûtsje verder worden geoptimaliseerd.

Wat gaat er de komende jaren gebeuren?

  • het stralen, plamuren en schilderen van de romp
  • het vervangen van de zwaarden door nieuwe dynamische zwaarden
  • het vervangen van het roer
  • een extra set zeilen
  • een rib.

De Jonge Jan is een Piipster. Deze skûtsjes onderscheiden zich door hun snelle vormgeving en behoren tot de top van de wedstrijdschepen. Vrijwel alle SKS-kampioenschappen werden de afgelopen jaren door een Piipster gewonnen

Om De Jonge Jan in topconditie te brengen en te houden is uw bijdrage essentieel!

Help mee en word Freon fan de Swan!