Het bestuur van Stichting Skûtsjes Doniawerstal heeft in goed overleg met de schipper besloten om in 2024 weer met de Twee Gebroeders te gaan varen. Door de bestaande zeilformule heeft dit schip evenveel kansen in het SKS-kampioenschap als de andere 13. Het skûtsje dat in 1914 in opdracht van Rienk Ulbeszoon Zwaga uit Langweer werd gebouwd kan met recht het echte Langwarder skûtsje genoemd worden. Door deze overstap worden jaarlijks aanzienlijk minder kosten gemaakt.

2023 is voor schipper Harmen Brouwer en zijn bemanning niet zo succesvol geworden als werd verwacht. Na de derde plaats in het SKS-kampioenschap van 2022 waren de verwachtingen hoog gespannen en viel de uiteindelijke tiende plaats tegen. Door het onverwachte vertrek van zijn adviseur, persoonlijke tegenslagen en grote veranderingen in de samenstelling van de bemanning was de focus tijdens de wedstrijden niet altijd optimaal.

In 2020 werd de zeilformule geïntroduceerd waarmee nu het zeiloppervlak per skûtsje bepaald wordt. Dit is goed uitgepakt, in de wedstrijden is het verschil in tijd tussen de skûtsjes die als eerste en laatste eindigden steeds kleiner geworden. Maar…

In de afgelopen winter heeft Grou haar skûtsje aangepast om het maximale uit de formule te halen. De onderkant werd helemaal vlak gemaakt (voor de kenners: werd terug geknikt), de waterlijn werd langer, het gewicht lager en de diepgang minder. Hierdoor kon, geheel conform de reglementen, het zeiloppervlak met 10 vierkante meter (van ruim 160 naar ruim 170!) vergroot worden. Grou werd dit jaar overtuigend kampioen waarbij wel vermeld dient te worden dat dit schip wordt gevaren door een zeer ervaren schipper en team.

2024 zal de SKS-geschiedenis ingaan als een jaar van grote veranderingen omdat bovengenoemde aanpassing de uitdaging werd voor de andere schippers en skutsje-eigenaren uit de vloot. Er werd massaal onderzocht of dat ook bij de andere schepen van de vloot kon. In Akkrum en Leeuwarden is inmiddels ook al de haakse slijper gezet en velen zullen nog volgen.

Ook Langweer is gaan nadenken. Hier speelde ook nog mee dat het huurcontract van De Jonge Jan, dat in 2024 zou aflopen, wel of niet verlengd moest worden met 5 jaar.

Het skûtsje van Langwar zal aangepast worden waarbij het doel is om wat hanteerbaarheid en snelheid betreft het optimum te bereiken. Knikken, minder gewicht, minder diepgang, minder weerstand op de kop en daardoor meer zeil. Dit vergt de komende maanden veel tijd, aandacht en geld. We worden hierin bijgestaan door Van Oossanen Naval Architects.

De Twee Gebroeders mag, als hij niet aangepast wordt, op basis van de huidige formule uitgerust worden met 178 m2 zeiloppervlak. We verwachten dat dit na de veranderingen kan oplopen naar meer dan 190 m2. Een nieuwe set zeilen van deze afmeting kost een hoop geld en samen met de aanpassingen wordt dat nog veel meer. Toch willen we dit voor het nieuwe zeilseizoen realiseren. We verwachten dat onze schipper Harmen Brouwer samen met een nieuwe adviseur en met nagenoeg dezelfde bemanning Langweer in 2024 weer naar de top zal brengen.