De schipper

Om schipper te kunnen zijn op een SKS-skûtsje, dient er aan een aantal eisen voldaan te worden. Zo moet hij in rechte lijn afstammen van een Fries, die hoofdzakelijk in Friesland onder zeil zijn brood heeft verdiend op een vrachtschip. Daarnaast moet hij in ieder geval 7 jaar actief zijn geweest als bemanningslid in de SKS competitie én hij moet Fries spreken.

Eind 2019 werd de toen 36-jarige Harmen Brouwer aangetrokken als nieuwe schipper voor het Langwarder skûtsje. Hij heeft de goede genen meegekregen uit een bekende SKS schippersfamilie. Zijn vader is een succesvolle oud-schipper van Heerenveen en Earnewâld. Zijn tweelingbroer Sytze doet het goed als huidige schipper van Heerenveen.

De overgrootvader van Harmen voer al als zetschipper op De Jonge Jan en werd hiermee in 1953 SKS-kampioen. Zijn pake had het skûtsje de Lotus waarop hij woonde en werkte. Ook dit schip nam deel aan de SKS-competitie in de jaren 50. Harmen en zijn broer Sytse werden vanaf 5-jarige leeftijd al meegenomen door hun vader op het skûtsje van Heerenveen en later van Earnewâld. Op 16-jarige leeftijd werd hij als jongste bemanningslid ooit toegevoegd aan de bemanning van Heerenveen, waarmee hij drie keer SKS-kampioen werd. Na vele jaren als bemanningslid werd hij schipper van het IFKS-skûtsje van Gorredijk.

Bij een nieuwe schipper behoort een nieuwe bemanning. Harmen heeft deze met zorg samengesteld in een mix van ervaren mannen op de cruciale plekken en veelbelovende jonge mensen daaromheen.

Om schipper te kunnen zijn op een SKS-skûtsje, dient er aan een aantal eisen voldaan te worden. Zo moet hij in rechte lijn afstammen van een Fries, die hoofdzakelijk in Friesland onder zeil zijn brood heeft verdiend op een vrachtschip. Daarnaast moet hij in ieder geval 7 jaar actief zijn geweest als bemanningslid in de SKS competitie én hij moet Fries spreken.

Eind 2019 werd de toen 36-jarige Harmen Brouwer aangetrokken als nieuwe schipper voor het Langwarder skûtsje. Hij heeft de goede genen meegekregen uit een bekende SKS schippersfamilie. Zijn vader is een succesvolle oud-schipper van Heerenveen en Earnewâld. Zijn tweelingbroer Sytze doet het goed als huidige schipper van Heerenveen.

De overgrootvader van Harmen voer al als zetschipper op De Jonge Jan en werd hiermee in 1953 SKS-kampioen. Zijn pake had het skûtsje de Lotus waarop hij woonde en werkte. Ook dit schip nam deel aan de SKS-competitie in de jaren 50. Harmen en zijn broer Sytse werden vanaf 5-jarige leeftijd al meegenomen door hun vader op het skûtsje van Heerenveen en later van Earnewâld. Op 16-jarige leeftijd werd hij als jongste bemanningslid ooit toegevoegd aan de bemanning van Heerenveen, waarmee hij drie keer SKS-kampioen werd. Na vele jaren als bemanningslid werd hij schipper van het IFKS-skûtsje van Gorredijk.

Bij een nieuwe schipper behoort een nieuwe bemanning. Harmen heeft deze met zorg samengesteld in een mix van ervaren mannen op de cruciale plekken en veelbelovende jonge mensen daaromheen.

De bemanning

De bemanning zal bij normale omstandigheden bestaan uit 12 man, waaraan bij harde wind nog een opstapper wordt toegevoegd:

Harmen Brouwer
schipper

Maurice Schonk
adviseur

Kees v.d. Laan
zwaardenman

Evert Westerhuis
lierenman

Gerben de Boer
voorhouder fok

Benno Timmenga
schotenman

Geale Couperus
schotenman

Andre Lijzenga
schotenman

Sijbren Westerhuis
schotenman

Fokke Veenstra
peiler

Erik Bergsma
fokkenist

Wilco Leenstra
voordek

Marc de Groot
zwaardenman

Herman Roffel
fokkenist

Wybe Kooistra
roefmeester

In het kader van ‘de jeugd heeft de toekomst’ werd de toen 36- en inmiddels 38-jarige Harmen Brouwer uit de succesvolle SKS schippersfamilie aangetrokken als nieuwe schipper voor het Langwarder skûtsje.

Harmen heeft in ieder geval de goede genen meegekregen, met een vader die succesvol was als schipper van Heerenveen en Earnewâld en tweelingbroer Sytze die het goed doet als huidige schipper van Heerenveen. Zelf beleefde Harmen de afgelopen tijd succes als schipper van het IFKS-skûtsje van Gorredijk.

De overgrootvader van Harmen voer al als zetschipper op De Jonge Jan en werd hiermee in 1953 SKS-kampioen. Zijn pake had het skûtsje de Lotus waarop hij woonde en werkte. Ook dit schip nam deel aan de SKS-competitie van de jaren 50. Harmen en tweelingbroer Sytse werden vanaf 5-jarige leeftijd al meegenomen door hun vader op het skûtsje van Heerenveen en later van Earnewâld. Op 16-jarige leeftijd werd hij als jongste bemanningslid ooit toegevoegd aan de bemanning van het skûtsje van Heerenveen, waarmee hij drie keer SKS-kampioen werd. Na vele jaren als bemanningslid werd hij schipper van het IFKS-skûtsje van Gorredijk.

Om schipper te kunnen zijn op een SKS-skûtsje, moet je aan een aantal eisen voldoen. Zo moet je in rechte lijn afstammen van een Fries, die hoofdzakelijk in Friesland onder zeil zijn brood heeft verdiend op een vrachtschip. Daarnaast moet je in ieder geval 7 jaar actief zijn geweest als bemanningslid in de SKS competitie én je moet Fries spreken.

Bij een nieuwe schipper behoort een nieuwe bemanning. Harmen heeft deze met zorg samengesteld in een mix van ervaren mannen op de cruciale plekken en jonge mensen daaromheen. Zodra De Jonge Jan van de werf komt, staat een groot aantal oefensessies gepland. Bekijk hier de data.

Langweer zal in 2020 niet alleen met een ander skûtsje gaan varen, maar ook met een nieuwe schipper.

De bemanning zal bij normale omstandigheden bestaan uit 12 man, waaraan bij harde wind nog een opstapper wordt toegevoegd:

  • Harmen Brouwer, schipper
  • Pieter Jan Postma, adviseur
  • Sylke Bik
  • Patrick de Boer
  • Wilco Leenstra
  • Eldert Meeter
  • Jitze Mink
  • Joop Jzn Mink
  • Marvin Rijpkema
  • Sietse Jan Rijpkema
  • Arjen Sikkema
  • Anton Snip
  • Benno Timmenga
  • Herman Roffel