Over het skûtsje De Jonge Jan

Langweer heeft in de jaren voor 2019 weinig successen gekend in het SKS-kampioenschap. Na de laatste wedstrijd in dat jaar werd besloten uit te kijken naar een ander skûtsje. Dat zou geen gemakkelijke opgave worden. Een goed schip ligt echter niet zomaar voor het oprapen en er zijn altijd meer kapers op de kust.

Het telefoontje van Jelle Talsma, waarin hij De Jonge Jan aanbood aan Langweer, kwam dan ook als een zeer aangename verrassing. Op 13 januari 2020 werd schip officieel overgedragen en was na een aantal aanpassingen vanaf dat seizoen het SKS-wedstrijdskûtsje van Langweer.

Door Covid konden er in dat jaar en in 2021 geen kampioenschappen georganiseerd worden. In 2022, het eerste jaar waarin met het nieuwe skûtsje gevaren kon worden, won Langweer vier van de elf wedstrijden tijdens het kampioenschap en eindigde uiteindelijk op een mooie derde plaats in het klassement.

Historie

Het schip werd in 1911 gebouwd onder leiding van meesterbouwer Bouke Roorda van de beroemde ‘Piipster’ werf in Drachten. Vanaf de bouw heeft eigenaar en schipper Sytze Sytema meegedaan aan wedstrijden en al in 1912 en 1913 won het schip veel prijzen. Uiteraard was het vervoeren van lading de hoofdfunctie van het skûtsje, maar het winnen van wedstrijden zorgde voor een leuke bijverdienste.

In 1952 en 1953 werd het schip SKS-kampioen. Na de dood van Sytze Sytema bleef De Jonge Jan tot eind 1962 naast wedstrijdskûtsje in gebruik als vrachtschip en woonruimte van zoon en dochter Jan en Jeltje Sytema. In 1965 werd het schip door Jeltje verkocht aan de SKS-commissie van Earnewâld.

Nadat De Jonge Jan met wisselend succes respectievelijk uitkwam in de SKS voor Earnewâld, in de IFKS met Lodewijk Meeter en weer in de SKS voor Langweer, kwam het skûtsje in 2006 in handen van scheepsbouwer Jelle Talsma uit Warten, die het schip in zijn oude glorie herstelde en er vervolgens historie mee schreef in de IFKS. Nadat hij zich terugtrok uit de IFKS-competitie, besloot hij het skûtsje aan te bieden aan de eigenarencommissie van Langweer. De Jonge Jan is een Piipster. Deze skûtsjes onderscheiden zich door hun fraaie, ranke vormgeving.

Aanpassingen in 2020, 2021 en 2022

In 2020 zijn diverse technische aanpassingen aan het schip gedaan, waardoor het weer aan alle regels van de SKS voldeed. Daarnaast werden de mast en gaffel vernieuwd en zijn de zeilen vervangen door een nieuwe set. In 2021 is het hele onderwaterschip van het skûtsje gestraald, waar nodig voorzien van nieuwe bodemplaten, uitgelijnd, geplamuurd en voorzien van moderne verflagen en unieke antifouling. In 2022 werd een extra grootzeil gekocht. Elk voorjaar wordt het schip geschilderd. In de komende jaren zal het skutsje, indien mogelijk, verder worden geoptimaliseerd.

Over het skûtsje de Twee Gebroeders

> Lees en bekijk de complete historie in 10 edities…

De schippers van het Langwarder skûtsje door de jaren heen

Harmen Brouwer
2019 – heden

Jaap Zwaga
2017-2019

Johannes Meeter
2012-2017

Ulbe Brandsma
2010-2012

Jeroen Pietersma
2009-2010

Anne Bernardusz Tjerkstra
1999-2008

Tjitte Jansz Brouwer
1991-1999

Aldert Wiemersz Hoekstra
1989-1991

Chris Jansz Brouwer
1987-1989

Lammert Zwaga/ Rienk Zwaga
1982-1984

Rienk Ulbesz Zwaga
1981-1982

Lammert Ulbesz Zwaga
1978-1981
1x SKS kampioen

Piter Engelsma
1976-1978

Durk de Jong
1972-1976

Rienk Ulbesz Zwaga
1968-1972
1x SKS kampioen

Lodewijk Meeter
1965-1968

Ulbe Rienksz Zwaga
1945-1955
4x SKS kampioen

De skûtsjes fan Langwar

“Twee Gebroeders” -1-

“De Friesland”

“Twee Gebroeders” -2-

“Swan fan Donia”

“De Jonge Jan” -1-

“Twee Gebroeders” -3-

“Ut e striid”

“Twee Gebroeders” -4-

“De Jonge Jan” -2-