Editie 9: Zeilformules

 

De ommekeer

          Anko van der PLAS (schipper 2010, IFKS) en Sietse Jan RIJPKEMA (schipper 2011-2012, IFKS) namen het Wildschutskûtsje wederom mee naar de IFKS. Maar pas met Arend Wisse de BOER (schipper 2013, IFKS) zat er weer muziek in: vijfde in de A-klasse met een dagoverwinning bij Stavoren, nadat hij en de gebroeders Hans en Jan Roelof BOERSMA uit Gorredijk het schip flink onderhanden hadden genomen. De huur van het schip kon zo hiermee worden voldaan. De zwaarden waren voorzien van een ander profiel, de toespoor in de nieuwe stryklatten was op nul gezet, de bûkdelling was vervangen en de 200ltr dieseltank en oude hooiberglier t.b.v. de voorstagspanning waren uit het schip gehaald. De in 2010 weer teruggeplaatste 60pk 4 cilinder Lombardini Marine dieselmotor voor het vervaren was nog wel in het schip achtergebleven. De giek en opstekker waren verlengd om optimaal te kunnen trimmen. De twee zeillieren aan dek werden vervangen door een nieuwe tuig-/vallenlier van STRIKWERDA uit Schraad naast de mast aan bakboord zijde. Oud bemanningslid Arend Wisse was in de trim daarnaast veel bezig geweest met de gewichtsverdeling aan boord. Elke verandering aan boord werd weer gecompenseerd met gewichtsvermindering of –toename in de vorm van ballast daar waar van toepassing. Hiermee werd een optimaal rendement behaald.

          Ondertussen had Niels MOERKE van Van Oossanen Naval Architects, adviseur van de Stichting Skûtsjes Doniawerstal (naamsverandering stichting vanaf 1997), ook al berekend dat met de nieuwe rating in het Velocity Prediction Program (VPP) van de SKS de ‘Langwarder Griene’ betere perspectieven bood met 179m2 zeiloppervlak dan de minder stabiele van Jacob HUISMAN gehuurde ‘Ut ’e Striid’ [L 1185 N] met schipper Ulbe BRANDSMA (schipper 2010-2011, SKS) en de ‘Swan fan Donia’ [L 1718 N]. Samen met de ideeën van Jaap ZWAGA (schipper 2012-2013, SKS) werd het skûtsje daarvoor geprepareerd bij Jelle TALSMA. De voorsteven werd lager gemaakt, waardoor ook de opstekker 10cm lager kwam te zitten tot op de stuiten, om de m2 zeildoek in de fok kwijt te kunnen. De gangboorden en het roefskud werden vervangen. Waarbij ook de roefbetimmering door BOOI Brothers Watersport en Roel WESTER vervangen werd, maar bewaard bleef. Het werd in 2017 in het Skûtsjemuseum in Earnewâld weer in elkaar gezet om aan het publiek te kunnen tonen. De scheepsmotor voor het vervaren werd uit het schip gehaald. Hiermee kwam het schip op een gewicht van 17.270kg. Dat alles leidde uiteindelijk tot de keuze om weer met de ‘Twee Gebroeders’ in de SKS-competitie van 2015 uit te komen, vlak nadat Jaap van Lammert Uzn ZWAGA als schipper had bedankt, na een verschil van mening met het bestuur over het te voeren beleid, en Johannes Hidzersz MEETER, wiens schipperschap bij Lemmer na vijf jaar niet was verlengd, aan boord was gestapt. Dat het toch goed zou komen, wat Jaap al had aangekondigd, zag de Langweerder commissie uiteindelijk ook bij de 50-jarige Jubileumwedstrijd op zaterdag 13 juni. Johannes, kleinzoon van Lodewijk MEETER, won voor een groep enthousiaste fans, hoewel het nieuwe De VRIES zeil nog niet eens klaar was maar met een nieuwe mast van Hans BOERSMA, die ook een nieuwe giek en gaffel had gemaakt. Er was nog niet eerder met het schip door de bemanning mee gevaren. Ongekende luxe in Langweer na jaren vol moeizame strijd en tegenvallers. Met de nieuwe schipper Johannes Hidzersz MEETER (1971) en zijn nog door Jaap benoemde adviseur Baint KRAMER werd het oude ZWAGA-skûtsje ‘Twee Gebroeders’ in 2015 echter zonder dagoverwinning maar met slechts 0,2 punt achterstand tweede bij de SKS. Winnaar was Dirk Jan REIJENGA (1977) op de ‘Oeral Thús’ van Joure. Dat was minder verrassend, daar waar in Langweer lang gezocht was om weer naar voren te komen. De VPP had overduidelijk aangetoond dat de ‘Twee Gebroeders’ met deze trim competitief was geworden.

Afb.: De ‘Twee Gebroeders’ bijna weer kampioen. Als die finalewedstrijd op Sneek nou eens door was gegaan, 2015 (foto: Tom Coehoorn)